De Mambo, met vallen en opstaan

Wat vond ik dit stofje mooi, liefde op het eerste zicht was het ... Toch bleef het enkele maanden liggen, als 'back up' voor het feestproject.
Onderweg tikte ik fluoroze paspel op de kop en in mijn hoofd kon het niet meer stuk gaan!
Alleen wist ik niet goed welk model te maken, het mocht een beetje feestelijk zijn, een model geschikt voor een 10-jarige en ook het patroon moest in maat 140 bestaan!
Er werden knopen doorgehakt, die prachtige Mambo van op de cover van Homemade mini couture zou het worden!
Ik zou dat eens in een namiddag afwerken. En toen maakte ik al een cruciale fout, ik ging ervan uit dat die maten wel zouden kloppen op mijn 10-jarige ... meer zelfs, ik maakte het een beetje groter ...
Volgende stap, puzzelen, want om één of andere reden had ik maar een metertje van deze stof. Dat viel eigenlijk heel goed mee, ik gebruikte de stof in de dwarse richting en ik kreeg er een rokdeel met serieuze lengte uit! Iets minder stofbreedte dan het boek voorschrijft, maar dat zou wel geen probleem zijn.
Het ging al wat moeizamer bij de fronsdraadjes op het voorpand die over enkele cm moeten getrokken worden. Een vreemd stofje om mee te werken! Stug en heel snel haperingen, de draadjes van de fluoroze bolletjes verschuiven heel snel.
Grondig schrikken was de eerste pasbeurt, dat trok op niet veel. De MDH wordt ook al wat kritischer, dit zou geen voltreffer worden. De rok was bombastisch, het lijfje veel te groot! Wat nu? Laten liggen, nog wat laten liggen, in een hoekje duwen, misschien zou ik 'het licht' nog wel zien.
Uiteindelijk werd oma, de 'gewezen' naaijuf ingeschakeld. Het verdict: Onder de oksels een stuk innemen tot aan de paspel, veel meer naad bij de rits op de rug (die er gelukkig nog niet inzat) en die rok er weer af. Te veel stofbreedte, maar dat zal vooral aan het stugge stofje liggen.
Meteen kon ik me ook afmaken van een ander probleem, ik had al lang door dat dit stofje zich niet echt leent voor de knopenpad op de rok. Te druk om daar nog eens 'ronde' knopen op te zetten.
Het werk viel mee en ik zag het al weer goed komen ... Alleen nog een extra naad bijknippen in het rokdeel, om de blinde rits in te verwerken, vlug even een vouw strijken waar de stof moest doorgeknipt worden, knippen en EEEEEK, ik was helemaal verkeerd aan het knippen !!!
Al bij al had ik toch nog een beetje geluk. Daar waar de schaar stopte zet ik de roze paspel, de lengte van het rokdeel was meteen bepaald ;-) en meer nog, het was af !




De jeugd van tegenwoordig kan echt wel super mooie kapsels maken! Handig hoor, als wij naar een feest gaan komt Leonie met los haar aan, een half uurtje later heeft ze een ingewikkeld opgestoken kapsel door één van de nichtjes gekregen. Goed gedaan, Lotte! Jammer, deze foto namen we al na de waterspelletjes ...
De halslijn vind ik wel supermooi, een opgestoken kapsel is dus een must!



Het stuk in de taille vind ik nog steeds te laag zitten ...





Reacties

  1. Aan het mooie resultaat is niet te zien dat het een projectje met hobbels ia geweest: prachrig stof ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, amai, ik voel het zweet tot hier... Dat zou ook echt iets voor mij zijn, al die hindernissen. Al bij al toch nog geslaagd he, het roze is keimooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Komt mij bekend voor. Maar het resultaat is in ieder geval goed gelukt, ziet er erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het al met al een prachtig plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, ik kan me voorstellen dat dat liefde op het eerste zicht is, die stof, geweldig! EN de jurk staat haar prachtig? Had ik uwen uitleg niet gelezen en enkel naar de foto's gekeken, ik zou denken dat het recht uit de boekskes kwam!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 't is wel nog helemaal goed gekomen, heel mooi!
    En zo bruin dat ze al is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het ook best geslaagd hoor :) Hier ook altijd zo een strubbelingen als ik uit dat boek iets maak!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is inderdaad niet aan het resultaat te zien! Het is een hele mooie Mambo versie geworden....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je mij dit nu allemaal niet verteld had, dan wist ik van niets ... en had ik dit een prachtjurk gevonden !!! En nu je me het verteld hebt, weet ik het wel en denk ik nog altijd ... heu, waar verkeerd ??? Dit is toch echt een prachtjurk !!! (met een prachtige halslijn inderdaad, leve de mooie lange opgestoken haren !)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hahaha, fijn om te lezen! En een geruststelling.
    Naaien lijkt hier ook niet altijd op een even rustgevende hobby, dacht al dat ik dat alleen had :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts