Hoogzomer, laat maar komen! Wij testten een Eryn's dress! Pin it & make it # 8

Een helder blauwe hemel,
een warme dag die eindigt met een ferme donderslag.
Zo eentje als vandaag, maar dan wel liefst nog eens enkele graden warmer.
Maar de illusie was er wel!

En daar hoort natuurlijk een hoog-zomer jurkje bij!
Ann, van Lieveke en zus, die vertaalde dit ideale plaatje in een heerlijk bain-de-soleil-jurkje voor kleine meisjes!
Wat hou ik van dat begrip.
Een bain-de-soleil :-)


Ze werkte hard aan een patroontje met een klare handleiding.
De ijssterren stonden waarschijnlijk nog op de vensters :-),
maar dat hield haar niet tegen om heel wat variaties te bedenken.


Ik was dan ook erg content toen ik een berichtje kreeg dat ik er eentje voor de 10-jarige (die nu nog 8 is) mocht testen.
Ik wist meteen in welk stofje ik het jurkje zou maken.
Het stofje met het hoogste hoog-zomergehalte in mijn collectie!
De kleuren knallen ervan af.
Na rijp beraad besloot ik de versie met schouderriempjes en A-lijn-rokje te maken.

Ik had wel eens zin in een folieke en schuimde mijn Pinterest-borden af.
Het 'kraagje' vond ik zo mooi dat ik er ook eentje toevoegde aan mijn versie.
Vind je het mooi? Ann voegde dit folieke voor jullie toe als extraatje aan het patroon!


En ik kreeg er niet genoeg van, van die foliekes. Ik stond al lang te popelen om eens een taillelint geïnspireerd op deze pin te maken.


En zo realiseerde ik ook nog eens een pin it & make it! Zoals men zegt, 2 vliegen in één klap :-)

Het werden uiteindelijk 3 vliegen in een klap!!
Ann vroeg me of ik een kleine tuto van het taillelint wilde maken. Waarom niet, een kleine-meisjes jurk stond nog op mijn planning.

Ik maakte zelf een biais uit de oranje stof. En bij de tweede versie vond ik ook nog eens een werkwijze uit die me heel wat gepeuter om de uiteinden deftig te krijgen bespaarde!



Ik vermoed dat je vooral goed naar de foto's moet kijken om te zien wat ik bedoel!
Stik eerst een scherpe hoek (op de averechtse kant) en dat tot aan de gestreken vouw. 
Knip het naadje tot aan het hoekpuntje bij.
Een extra knipje in het 'naadje' en dan keren.
De volledige lengte nog eens goed in vorm strijken. 
Bestik de lengte van het lint  dan meteen op de buitenkant (want dit is echt te smal om te keren)!




En zie, het perfecte 'puntje' op de uiteinden.
Zelf blij met mijn vondst :-)



Net boven het rokgedeelte maak je 4 knoopsgaatjes. Voor de grootste maat deed ik dat telkens op 8,5 cm vanaf de zijnaad, voor het kleinste maatje deed ik dat op 7,5 cm. Vergeet niet te vestevigen met een stukje vlieseline op de averechtse kant van de stof.

Beide jurkjes kregen een voeringrok, maar deze werkwijze zal ook wel lukken zonder voeringrok.
Met de voering van het lijfje maak je een tunneltje om het lint door te rijgen.


Speld de voering vast op de taillenaad van het jurkje. Zorg er wel voor dat dit vrij perfect gebeurt, zodat de voering niet gaat tegen trekken in het lijfje.
Doorstik in de naad.

Doorstik nadien nog eens op iets meer dan een cm van de vorige stikking (Sorry, hier heb ik geen foto van). 
En zo ontstaat een tunneltje!
Het lint kan je dan op 2 manieren door rijgen.
Ik koos er dit keer voor om de losse eindjes op de rug te hebben en daar een strikje te knopen.
Het strikje (of waarom niet met een koordstopper) kan ook op de voorkant of aan de zijkant zitten!







Het ideale jurkje voor hete dagen.
Maar ook om op hete dagen te naaien! Het jurkje zit heel snel in elkaar. Geen rits, geen knoopjes :-)
De duidelijke handleiding zorgt er ook nog eens voor dat je niet gaat zweten.

Ons buurmeisje werd de laatste tijd al enkele keren geleend als paspop!
Enne, ik denk dat ik ze nog vraag. 
Wat doet ze dat goed ;-)


Benieuwd naar nog meer versies?
Dan moet je zeker hier blijven meevolgen!
Het patroontje kan je al kopen!

Patroon




Reacties

  1. mooi zeg! en zo veel leuke aanpassingen...super!
    ik ben pas als laatste aan de beurt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk om zien, zo de twee versies naast elkaar. Super! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk!! Die foliekes! En merciekes voor de tuto. Die wordt gepind! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat stofje is echt perfect voor die zomerse versies!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalig zomers! Wat is jullie buurmeisje een bofkont, heel begrijpelijk dat ze graag komt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, als ze naast elkaar stonden: recht uit de boekskes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waw! Waw! Waw en nog eens WAW! Fan van jouw versies! Dat kraagje, daar ben ik zo verliefd op! Bedankt voor de linttuto. Deze komt zeker nog van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vrolijke jurkjes! Mooi gedaan en bedankt voor de tip voor de lintjes. Dat komt hier zeker nog van pas!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts